Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete vydat bestseller? V první řadě zabte autora!

Když si mě jednoho dne povolali na marketingové oddělení vydavatelství, které se kdysi ujalo mých rukopisů, vyrazili mi dech, sotva jsem vstoupil do dveří. „Nemůžeme přijít na to, jak vás nechat umřít…“

foto archiv

„Prosím? Mě? Umřít?“

„Ano, ano, koho jiného? Násilnou smrt nám vyfoukla Monyová, přirozenou Švorcová…Co s tím?“

„A proč bych měl jako umřít?“

Mladík z marketingu se na mě nechápavě podíval.

„Vyjde vám za měsíc kniha Proč blijou sloni, ne?“

To byla pravda. Na tuhle knihu jsem se těšil dlouho, průběžně jsem ji psal několik let. Vzpomínky na dětství, lumpárny, trocha melancholie ze starých „dobrých“ časů… Prostě: Proč blijou sloni.

Pokýval jsem souhlasně hlavou.

„Tak vidíte…“

„Co mám vidět?“

„Třeba právě Monyovou. I dřív se sice prodávala dobře, ale dneska má v každém pořádném knihkupectví vlastní stojan! A teď umřel i režisér Vávra. Proč si myslíte, že o něm nedávno vydali knihu? Bylo mu sto let… Ta půjde na dračku! Nebo Balabán – snad ani ne měsíc po smrti už mu vyšel první svazek sebraných spisů…Takže prostě musíte nějak umřít, aby se vaše kniha prodávala víc než jenom dobře. Dobře už dneska nestačí…“

„Aha… A nešlo by to nějak jinak?“

„V dnešní době už to rozhodně jinak nejde! Můžu vám ukázat tabulky prodeje. Smrt autora, v nejlepším případě nějak okořeněná násilím, nějakou úchylkou, která pak vyjde najevo, nebo nějakým jiným podobným tahákem, to je jediné, co dneska prodává.“

Napadlo mě, že už Mark Twain napsal povídku o malířích, kteří se chtěli stát slavnými tím způsobem, že se jeden z nich uvolil, že naoko zemře. A zafungovalo to tehdy, protože jeho zbylí přátelé udělali kolem inscenované smrti humbuk. Jeho obrazy se rázem začaly prodávat jako o život a ceny za ně se zanedlouho vyšplhaly do závratných výšin.

A jak je vidět, funguje to i dnes.    

„Nebo se vyspěte s někým slavným, a pak o tom napište, podívejte se na Obermannovou… Ne, nebojte, měl bych tady jeden lepší plán. Není to také nic originálního, ale pro vás to bude stačit. Napadla mě sadistická vražda. Něco ala Jack Rozparovač…“

Mladík se na mě se zalíbením podíval a na tváři se mu na moment objevilo něco jako úsměvem.

Moje chabé protesty nebyly nic platné. Nakonec jsem se ještě dozvěděl uklidňující zprávu: Nemusím se prý o nic starat, nakladatel zařídí vše potřebné. Za moji vraždu sice zaplatí desítky tisíc, za sadistickou bude muset ještě trochu připlatit, ale to už je prý riziko podnikání. Snad se mu to vrátí z prodeje.

A pak si dovolte vydat knihu. Aneb jak pravil jeden náš klasik: Ereš pikloš neméščihuňár scépeň kámoš (piš, holoubku, piš, brzy zcepeníš).

Autor: Jan Pavel | úterý 11.10.2011 7:05 | karma článku: 13,56 | přečteno: 1030x
  • Další články autora

Jan Pavel

Vánoční rozjímání

Probudil jsem se a koukám, venku padá sníh. Tak tedy konečně. Budou na sněhu. Alespoň jsem v to pevně doufal. Snad sníh za těch pár dní neroztaje. Ještě chvíli jsem ležel v teplé posteli, než se dveře do ložnice začaly pomalu otevírat.

5.12.2011 v 7:20 | Karma: 8,27 | Přečteno: 510x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavel

Pozor na ryze českou nemoc šílených vepřů!

Jednoho slunečného rána jsem se probudil a nebylo mi příliš dobře. Ono mi není žádného rána vůbec dobře, ale tohohle rána mi připadlo, že dneska určitě umřu. Snažil jsem se myslet na to, že musím napsat závěť a takové ty věci kolem, ale nějakse nedařilo. Stále mi něco našeptávalo, že to ještě zdaleka není můj konec, že až to přijde doopravdy, bude to daleko daleko horší. No to se mám na co těšit...

13.9.2011 v 8:10 | Karma: 6,90 | Přečteno: 673x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavel

Můj miláček, můj seriál!

Konečně! Budou další díly Tisíc a jedna noc! Jak božsky to zní... Jaká rajská hudba... A bude se zase na co dívat. A nejen pár večerů, ale celej rok! Už jsem se bála, že se nedočkám.

5.9.2011 v 7:10 | Karma: 9,61 | Přečteno: 785x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavel

Hovory k sobě

Když jsem začal přemýšlet o tom, proč bych měl vonět jako mulat nebo černoch na bílém koni z jedné televizní reklamy, uviděl jsem před sebou malou manéž s poníky.

4.7.2011 v 7:15 | Karma: 7,84 | Přečteno: 912x | Diskuse| Ostatní

Jan Pavel

Neřešitelný životní problém

Už dlouhou dobu přemýšlím, jak spáchat sebevraždu a nikoho tím neobtěžovat. Považte, jak to začalo...

20.6.2011 v 8:15 | Karma: 9,05 | Přečteno: 957x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Loňské závody ve Špindlu řeší policie, lyžaři už plánují další. Ještě dražší

24. dubna 2024

Premium Zatímco se detektivové protimafiánského útvaru NCOZ zabývají podezřením na dotační podvod v...

Biden podepsal miliardy, Kyjev hned dostane munici HIMARS a obrněnce Bradley

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  19:44

Sledujeme online Americký prezident Joe Biden dnes po několikaměsíčním schvalování v Kongresu podepsal zákon...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1095x
Jan Pavel (*1973 v Praze) Vystudoval tvorbu textu na KJJ. Publikoval v Českém rozhlase, Literárních novinách, Tvaru, Textech atd.


Výběr z bibliografie:
Jizvení (novela, Arieta, Praha , 2005);
Až pes snese čokoládu (povídky s Mikou Horákovou, Artes Liberales, Praha, 2006);
Tramvaj do stanice (novela, Artes liberales, Praha, 2007);
I smrt se zahojí (román, Nakladatelství Slovart, Praha, 2007);
Zbytečnost (povídky, Nakladatelství Slovart, Praha, 2009);
Inutilidades (překlad knihy Zbytečnost do portugalštiny, Thesaurus Editora, Brasília, 2009);
Worthlessness (překlad knihy Zbytečnost do angličtiny, 2010);


www.janpavel.eu